Er is een huizenhoog verschil tussen de ene fiets of de andere

Sommige mensen denken dat het niet zo slim is om veel geld uit te geven voor een fiets. Wat ze daarbij uit het oog verliezen is dat het veel verschil uitmaakt wat je met die fiets gaat doen. Een roestig vehikel van een paar tientjes om je naar het treinstation te brengen en terug? Prima! Maar als je echt wilt gaan fietsen voor je plezier en er zelfs mee wilt gaan sporten, dan krijg je echt waar je voor betaalt. Gewoon hetzelfde als met auto's. Je kunt ook geen Mercedes verwachten voor de prijs van een Kia'tje.

Mijn vorige fiets kocht ik van iemand die de fiets al twee jaar in zijn garage had staan. Na een jaar had ik daarvan alleen nog maar het frame van over. Ik heb er heel wat geld aan besteed om de fiets perfect te maken voor mijn gebruik. Het verschil zit 'm toch echt wel in de details en de kwaliteit daarvan.

De kwaliteit van een fatsoenlijke fiets vind je terug in de prijs die je ervoor betaalt. Daar kom je het beste achter als je ziet hoeveel kilometers je kunt fietsen zonder dat je dingen moet aanpassen of grote repartiekosten hebt. Goedkope onderdelen betekenen dat je fiets niet lang meegaat terwijl betere kwaliteit gewoon een langer leven is beschoren. Goedkoop is duurkoop.

Fietsenverhuur

Kies een fiets die geschikt is voor jouw omgeving

Tegenwoordig zie ik vaak vouwfietsen in de stad waar ik woon. Dat zie ik wel zitten, maar niet voor mij persoonlijk. Ik woon in een buurt waar de wegen erg slecht zijn. Voor mij is het dus een stads-MTB (mountainbike) geworden. Laatst reed ik door een kuil die vol stond met water. Gelukkig kon mijn fiets dat aan, maar met een zwakkere fiets weet ik niet hoe dat afgelopen zou zijn.

Met fietsen zijn er zoveel soorten dat je echt door de bomen het bos niet meer ziet. Voor lange afstanden, om te trainen voor een triatlon en om te gaan wielrennen kies je een triatlon/racefiets. Die is het meest wendbaar, maar niet het meest comfortabel. Deze fiets is gemaakt voor adrenaline junkies. Heerlijk om 's morgens vroeg mee over het asfalt te scheuren.

Heb je een fiets nodig om elke dag 5 km van en naar je werk te gaan, dan heb je meer aan iets duurzamers en met een beetje meer comfort. Voor extra solide, gewicht, comfort en wendbaarheid kies je een mountainbike. Die heeft wielen van 26 tot 29 inch in diameter, een ander meetkundig frame en stevigere banden en velgen.

Gaan fietsen

Volle vering scheelt veel

Een paar jaar geleden had ik een hardtail MTB. Als ik door een gat reed voelde ik dat door mijn tanden naar mijn hersens. Toen begreep ik dat ik goede schokbrekers nodig had op mijn fiets.

Aan jou de keuze. Als je door bossen en velden gaat rijden of je woont ergens waar de wegen gewoon slecht zijn, dan zou ik kiezen voor volledige ophanging op mijn fiets. Het is veel comfortabeler en je fietst gemakkelijker over en door obstakels. Volle vering scheelt echt veel.

Springen met je fiets

Nou nog even over velgen

Velgen van fietsen kunnen gemaakt zijn van staal, aluminium of carbon. Aluminium wielen zijn lichtgewicht, ze kunnen zonder problemen gerepareerd worden, ze zijn goed rembaar en ze roesten niet. Moderne velgen zijn gemaakt van geperst aluminium. Fietsvelgen die gemaakt zijn van carbon, worden gebruikt speciaal voor wedstrijden. Ze zijn erg fragiel en erg duur.

Fietsvelgen

Ook de fietsindustrie kent kostbare materialen

Het frame van een fiets kan gemaakt zijn van staal (die zie je niet veel meer), aluminium (dat komt het meeste voor – goedkoop om te maken, maar gaat niet erg lang mee), of van carbon (duur materiaal met veel weerstand – perfect voor wedstrijden). En dan heb je nog titanium (Het meest luxe materiaal voor fietsen). Het is lichtgewicht, elastisch en erg sterk, zowel mechanisch als in levensduur. Het kost je dan ook een aardige duit.

Stadsfiets

De remmen zijn het belangrijkste onderdeel

Persoonlijk ben ik altijd bang geweest van fietsen met geen of slechte remmen. Het zou het eerste moeten zijn waar je naar kijkt voordat je op de fiets stapt. Remmen kunnen je leven redden. Het ligt niet altijd alleen aan jezelf of je weer veilig thuiskomt. Goede remmen op je fiets kunnen veel ellende voorkomen.

Fietsremmen

Hoe hoog of laag moet de fiets zijn voor mijn lengte?

Voor deze lengte kies je deze fiets:

  • 170 cm – een 50 of XS frame voor een stadsfiets en een 14 inch frame voor een MTB

  • Tussen 170-175 cm – een 52 cm of S frame voor een stadsfiets en een 16 inch frame voor een MTB

  • Tussen 175-180 cm – een 54-56 cm of M frame voor een stadsfiets en een 18 inch frame voor een MTB

  • Tussen 180-185 cm – een 56-58 cm of M-L frame voor een stadsfiets en een 19 inch frame voor een MTB

  • Tussen 185-190 cm – een 58-60 cm of L frame voor een stadsfiets en een 20-21 inch frame voor een MTB

  • Groter dan 195 cm – een 62 cm of XL frame voor een stadsfiets en een 22 inch frame voor een MTB.

Kind op de fiets
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language