Stokken of geen stokken om mee te wandelen

Wandelstokken (of Nordic Walking stokken of hiking stokken; er zijn een heleboel benamingen voor dezelfde stokken) geven heel wat gesprekstof over het wandelen door heuvelachtig terrein. Zo fanatiek als sommigen zijn om ze te gebruiken, gaan er ook veel stemmen op om ze absoluut niet mee te nemen. Deze wandelaars maken er liever kachelhout van. We zullen eens kijken of we op een rijtje kunnen zetten waarom je de wandelstokken absoluut mee moet nemen of waarom je ze beter thuis kunt laten.

De voordelen van wandelstokken...

Ze helpen je kniëen te ontlasten

Het grootste voordeel van met wandelstokken te lopen is wel dat de stokken je echt helpen om de druk op je kniëen te verminderen tijdens het wandelen. Er zijn verschillende cijfers, afhankelijk van met wie je praat, maar over het algemeen is men het erover eens dat het gebruik van wandelstokken een vermindering van de druk op de tegengestelde knie oplevert van 20-25%. Ervan uitgaande dat je de stokken correct gebruikt.

 

Ze helpen je met je balans

Het is voor ons, mensen, wel gemakkelijk dat we op twee benen lopen, want dan kunnen we onze handen ook gebruiken. Een nadeel is dat we niet zo stabiel staan als onze 4-potige dierenvrienden. Als we een voet optillen om op een rots te stappen, of door een riviertje te waden, dan heb je ineens maar één steunpunt om overeind te blijven. Als je een of twee stokken gebruikt, heb je ineens twee of drie steunpunten. Dat is veel veiliger.

 

Je moet je armen ook bewegen

Als jij, net als ik, van die worstvingers krijgt na een paar uur wandelen, dan kun je je voorstellen wat een opluchting het is om je armen te blijven bewegen. Daardoor blijft je bloed beter stromen door je bovenlijf, armen en vingers en heb je geen last meer van het pijnlijk opzwellen van je vingers en handen.

 

Je hele lichaam moet werken

Als je de wandelstokken correct gebruikt, dan bewegen je schouders en je ellebogen bij elke stap. Dat betekent dat je hele lichaam in beweging is, dus je krijgt een complete workout. Je gebruikt dus ook meer caloriëen, wat ook weer mooi is meegenomen.

 

Ze helpen met je postuur

Als je wandelstokken de goede lengte hebben voor jou dan moet je daardoor rechter gaan lopen dan je normaal doet, vooral als je heuvel op gaat. Dit opent je borstkas en je ribbenkast waardoor je gemakkelijker kunt ademen. Door de goede lichaamshouding heb je ook minder last van je rug en schouders.

Een groep met wandelstokken

... en de nadelen

Met al die voordelen vraag je je af waarom niet iedereen met stokken gaat wandelen. Kijk om je heen als je in de heuvels wandelt en je ziet dat er toch veel mensen zijn die er nog niet van overtuigd zijn. We zullen eens kijken waarom.

 

Je moet ze correct gebruiken

Alle bovengenoemde voordelen vervallen als je niet de correcte wandelstokken hebt, aangemeten voor jouw lengte en de lengte van je stappen. Dat geldt ook voor als je niet de goede techniek gebruikt. Volg het advies op van de pro's in de winkel waar je de wandelstokken koopt of doe wat research online voor advies van betrouwbare websites.

 

Ze kunnen paden en wegen beschadigen

Een van de grootste klachten van de tegenstanders is dat de spikes van de wandelstokken gaatjes maken in het wandeloppervlak, waardoor de kans op erosie groter wordt, vooral op een zandpad. Als wandelaars voorzichtig zijn en de stokken alleen gebruiken als ze nodig zijn, dan kan dat meevallen. Je kunt er ook niet je volle gewicht opzetten als je klimt en de stokken optillen als je ze niet gebruikt in plaats van achter je aan te sleuren. Hou ze gewoon omhoog of stop ze in je rugzak.

Ze kunnen je in de steek laten

Dat is mij overkomen! Wandelstokken kunnen breken of het sluitmechanisme kan falen. Of het kan gebeuren dat ze gewoon geen houvast krijgen in de grond waar je ze neerzet. In ieder geval moet je NOOIT je hele gewicht erop zetten, als je tenminste niet de kans wilt lopen dat je plat op je gezicht valt als je wandelstok afbreekt of wegschuift. Je moet je wandelstokken ook goed onderhouden. Zorg dat ze goed op de plaats klikken als je ze verlengt en behandel ze voorzichtig zodat ze niet buigen of verzwakken.

Tijd om te besluiten

OK, dat zijn dus de voor-en nadelen; zoals met alle andere dingen moet je gewoon zelf beslissen wat bij jou past. Als je nog niet overtuigd bent is het misschien het beste om te wachten totdat je denkt dat je ze nodig hebt – als je van je wandelingen geniet en je hebt geen pijn in je kniëen of je rug, en je kunt de afstanden afleggen die je wilt zonder wandelstokken, dan heb je ze waarschijnlijk niet nodig. Maar, als je denkt dat je er WEL baat bij kunt hebben, zorg dan dat je een paar fatsoenlijke wandelstokken koopt op jouw maat en leer hoe dat je ze moet gebruiken. Het zou wel eens de beste beslissing kunnen zijn die je ooit gemaakt hebt.

Wat je ook besluit, geniet van je wandeling!


 

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language