Hoe begin ik met hardlopen?

Als een 3e jaars medische student stond ik voor een heel belangrijk examen en ging ik 's avonds hardlopen om mijn hoofd leeg te maken. Ik ren nog steeds...

Alleen in het donker gaan hardlopen, dat heeft echt iets. Die heldere momenten die je krijgt zijn echt verslavend. Je gaat nog een keer hardlopen en dan nog eens. Weken gaan voorbij en voor je het weet ben je een totaal ander mens. Vandaag zal ik wat van die ervaringen met je delen en misschien kan ik je overtuigen om ook te gaan hardlopen en om er dan een gewoonte van te maken.

Wat je mee kunt nemen van mijn ervaring

Hardlopen kan je leven veranderen. Het kan je fitter, gezonder en sterker maken. Het helpt je om je hoofd leeg te maken en het allerbelangrijkste is dat het je helpt om de uitdagingen van het leven beter aan te kunnen. Je leeft echt met plezier, je wilt graag winnen en je wordt een beter mens. Waar wacht je nog op?

Ik weet nog dat ik de eerste keer ging hardlopen. Ik was 17 jaar en rende bijna 2 km. Ik kende helemaal niemand die hardliep als een sport. Ik moest het dus helemaal alleen uitvinden. Ik vond gewoon dat ik iets belangrijks moest doen in mijn leven dus ging ik hardlopen.

In het begin dacht ik: "Hoe hard zal ik lopen?", "Hoe zal ik me voelen?" en "Zou ik nog een paar kilometer meer kunnen rennen?" of "Kan ik nog wel verder rennen?" en "Hoe kan iemand in 's hemelsnaam 42 km hardlopen?"

Hoe begon ik dan?

Ik gebruikte een bepaalde route bij mij in de buurt van ongeveer 2 km lang. Toen merkte ik dat ik een prima conditie kreeg, dat ik sterker en gezonder werd. Ik werd zelfs een beter mens. Ik begon mijn eigen records te verbreken. Toen google-de ik een halve marathon en vond er ook eentje. Dat idee bleef bij me hangen totdat ik me er echt voor opgaf en begon te trainen. In plaats van te zeggen: "Gatver, ik moet vandaag weer gaan hardlopen," werd het al gauw: "Hoe snel zou ik vandaag kunnen rennen?"

Zo is het begonnen. Die halve marathon hield me gemotiveerd. Ik leefde er helemaal voor om die race te kunnen uitlopen. En dat lukte me! Daarna ben ik blijven hardlopen. Ik ren nu elke week een halve marathon. Ik kan het gewoon niet in woorden uitleggen hoe fantastisch dat is.

Ik had nooit gedacht dat ik nog eens een marathon zou uitlopen. Een volledige marathon. Ik ben nu een 5e jaars medisch student en ik ben een ultra - marathoner.

Een beetje achtergrond informatie

Ik zal je een geheimpje vertellen - elke gezond mens ter wereld kan een marathon lopen. Wij zijn geboren om hard te lopen. Onze voorouders renden 100-150 km om hun prooi te vangen. Ze joegen de impala's achterna totdat die opgaven en dan wurgden ze hun prooi met hun blote handen. Ze konden dat volhouden omdat de mens het enige zoogdier op aarde is wat kan zweten.

Geen enkel dier op aarde kan zweten. Dat is ons grootste voordeel. En dit voordeel hebben we honderdduizenden jaren gebruikt om te overleven. We liepen hard om te kunnen eten. Nu hebben we technologie en liften en auto's die het werk voor ons doen. De mens wordt zwakker in plaats van sterker. Obesitas is een echt probleem - voor mannen zowel als vrouwen.

Daarom ben ik begonnen met hardlopen. We hebben geen doel waar we voor leven en vechten. De mens weet niet meer wat risico of avontuur is. We stappen in de auto, gebruiken de roltrap en stappen in de lift om naar de 2e en 3e verdieping te gaan. Alles is veel te gemakkelijk en comfortabel geworden. Toen ik me dat eenmaal realiseerde, wist ik onmiddellijk dat ik pas ten volle leefde als ik aan het hardlopen was en mezelf pushte over mijn pijngrens.

Een beetje achtergrond informatie over hardlopen

De eerste stappen - basis voor hardlopen

Ik stel voor dat je gaat trainen voor een marathon. Zo simpel is dat. Maar, voordat je er echt een gaat lopen, begin je met een kortere afstand, wat nog wel een uitdaging is. Dat kan dan een 10 km race zijn of een halve marathon en je kunt die uitlopen met minder dan 3 maanden trainen, zelfs al ben je een beginneling. Weet je, hardlopen is helemaal niet zo moeilijk. Het zit in je. Je moet gewoon oefenen om het eruit te halen.

Het is net als lopen, maar dan een beetje sneller.

Er zijn wat obstakels waar mensen tegenaan lopen als ze beginnen met hardlopen. Sommige ideeën die in je hoofd opkomen kunnen zijn:

  • Ik kan nooit 20 minuten hardlopen
  • Eerst moet ik goede hardloopschoenen kopen
  • Ik zie er belachelijk uit want ik heb geen conditie
  • Ik haat rennen maar ik ren wel graag
  • Hardlopen is saai

Als je niet bereikt hebt waar je naar streefde  - dan geloofde je er niet genoeg in - Mario Novak

Luister naar mij. Hardlopen is simpel. Je trekt je stoute schoenen aan en je doet iets goeds voor jezelf en voor jouw leven of je blijft op de bank hangen en je zeurt over hoe slecht het leven is. Succesvolle mensen en hardlopers zijn gemaakt van zweet en pijn. Je moet echt WILLEN gaan hardlopen. Je moet ervoor gaan leven. Het moet verslavend worden. Alleen DAN wordt het een goede gewoonte.

De eerste stappen - basis voor hardlopen

Een marathon begint met één stap

Stap 1. Maak je schema

Je schema en je er dan ook aan houden zijn de belangrijkste onderdelen van je training. Begin met tenminste 3x per week 30-40 minuten te lopen voordat je met je schema begint. Dat is je warm-up voor wat er volgt. Gebruik MyAsics voor je schema. Schrijf je in, kies je doel en zet die eerste stap. Ik heb het gebruikt voor de meeste van mijn halve en hele marathons en het werkt echt erg goed. Kies 3 races per week. Dat is de beste keuze en je geeft je lichaam de kans om te hestellen

Stap 2. Ren korte afstanden

Stel je tot doel om 3-5 km te rennen. Let erop dat je geen blessure oploopt. In het begin ren je langzaam en dan bouw je de afstand en de snelheid langzaam op tot 6-7 km. Zorg dat je minstens 5 minuten opwarmt voordat je gaat rennen (kniebuigingen, sprintjes, stretchen, met stijve armen en benen lopen). Ren op je gemak. Deze trainingen werken aan je spieren die je nodig hebt voor het hardlopen.

Stap 3. Werk door je vermoeidheid

Je wordt moe binnen de eerste 500 meter. Ik kan het je beter eerlijk vertellen. Een marathon lopen is verschrikkelijk vermoeiend, vooral als je een beginneling bent. Je moet je lichaam en je geest trainen, en je moet je impuls om te stoppen bedwingen. Je hebt overal pijn als je hardloopt, maar je moet doorgaan. Krijg een beloning voor al die pijn. Soms als ik uitgeput ben, waan ik me een soldaat uit Sparta die naar de oorlog gaat. Daar krijg ik een enorme energiestoot van. Denk aan dat soort dingen en maak je race af. Als het moet, loop je 'm uit, maar geef niet op.

Stap 4. Lees over succesvolle hardlopers

Lees over hoe zij dat deden, hoe ze trainden, wat hun mentaliteit was en gebruik dat in je eigen activiteiten. Dit kan je echt motiveren.

Stap 5. Verleng de afstanden

Stel je tot doel om 8-10 km hard te lopen. Alle begin is moeilijk. Maar als je die 10 km eenmaal onder de knie hebt dan kun je de voordelen van hardlopen echt proeven en is het ook niet meer zo afschrikwekkend.

Stap 6. Ga door met hardlopen

Vakantie of andere plannen hoeven helemaal geen inbreuk te maken op je hardlopen. Rennen kun je overal. Er is altijd wel een park of een strand te vinden. In het ergste geval ren je binnen op de treadmill.

Stap 7. Blijf gemotiveerd

Schrijf je in voor die marathon. Kijk naar die motiverende film. Vertel iedereen dat je een marathon gaat lopen. Als je dat eenmaal aan iedereen verteld hebt is het vanzelf een goede motivatie om ervoor te gaan want je wilt niet aan iedereen bekennen dat het je niet gelukt is. Lees, plan, probeer het uit en ren. Denk constant aan je plan.

Stap 8. Stel je work-outs niet uit

Respecteer je schema. Soms  lukt het echt gewoon niet. Het geheim zit 'm erin dat je toch doorgaat en niet stopt.

Stap 9. Koop geschikte uitrusting

Goede renschoenen zijn noodzakelijk voor een goede hardloop sessie, vooral als die langer is dan 5 km. Soms heb je zomaar schoenen die in het begin ook wel werken, maar dan moet je echt goed materiaal aanschaffen. Afhankelijk van waar je hardloopt heb je ook speciale shirts, jasjes, een bril en broeken nodig. Maar, hou het simpel. Je hoeft alleen maar te hardlopen. Hoewel je er heel cool uit kunt zien en je je dan een echte atleet voelt, kleding komt echt op de laatste plaats.

Begin vandaag nog met hardlopen. Niet later. Niet morgen. NU!

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language