Ik heb een hekel aan de winter

Winter is een moeilijke tijd voor iedereen

Het weer is verschrikkelijk, de dagen zijn kort, de avonden lang en de motivatie om te gaan sporten is meestal ver te zoeken.

Dat is geen reden om op te geven en je maar te laten gaan in de winter. Met een beetje moeite en wilskracht kun je niet alleen je fantastische figuur houden gedurende de koude maanden, maar het zelfs nog verbeteren.

'Ja maar, HOE​?' Vraag je je dan af — Nou, dat zullen we je dan eens vertellen. 

Vind een bron van motivatie

Die bron van motivatie is het meest fundamentele en, uiteindelijk, het belangrijkste aspect om gemotiveerd te blijven tijdens de lange, donkere en sombere wintermaanden.

Hoe meer specifiek en redelijk je die bron van motivatie kunt maken, hoe beter.

Probeer elke week in het winterseizoen een mini-doel op te zetten. B.v. "ik ga drie keer in een 7-daagse periode naar de sportschool" of "ik ga elke dag 50 push-ups doen". Deze doelen zijn gemakkelijk meetbaar en ook goed vol te houden.

Gebruik een kalender of zet geheugensteuntjes op in je smartphone. Dan word je er niet alleen aan herinnerd, maar je hebt ook elke keer de voldoening om je (bijna) dagelijkse doel weer af te strepen. Dat is nog eens een goede motivatie!

Wees creatief met je workouts

Is het buiten koud en nat en kruip je het liefst achter de kachel? Heb je helemaal geen zin om naar een sportschool te gaan of vind je dat gewoon te duur? Geen probleem.

Er zijn zoveel dingen die je gewoon thuis of op je werk kunt doen om fit te blijven. Kijk maar eens op het internet om legio voorbeelden te vinden van mini-workouts. Je kunt ook gewoon zelf creatief zijn en iets verzinnen waardoor je van de bank af komt.

Dit zijn een paar van mijn favoriete mini-workouts:

  • 200 squats binnen 10 minuten

  • 100 push-ups binnen 5 minuten

  • 5 sets van 1 minuut plank binnen 8 minuten

  • 3 sets van 2 minuten burpees binnen 8 minuten

Als het voor jou beter werkt om een programma te volgen, zoek dan eens op YouTube waar een heleboel gratis programma's aangeboden worden met een heel veel verschillende oefeningen.

Wij bevelen de X-Hit workout serie aan van Rebecca Louise. Haar programma's zijn niet alleen eenvoudig en recht-toe-recht-aan, maar ze nemen ook niet veel tijd en ruimte in beslag. Hier is een voorbeeld van een van haar video's.

Je hoeft jezelf ook niet te beperken tot traditionele lichaamsoefeningen. Gebruik je fantasie en je zult er versteld van staan hoe je spelenderwijs (weer) fit kunt worden.

  • Neem de trap i.p.v. de lift op je werk of in je appartement

  • Gebruik een staand bureau i.p.v. je stoel op kantoor

  • Doe squats terwijl er reclame is op tv of tijdens de afwas

Denk ook aan je dieet

Nee, dat betekent niet dat je op dieet moet gaan, je moet er gewoon bij stil staan wat je eet. Een van de grootste redenen dat mensen uit vorm raken in de winter is omdat ze:

  1. Er niet op letten wat ze in hun mond stoppen.

  2. Minder sporten, maar niet minder eten.

Zonder dat je echt moet gaan lijnen zijn er wel wat dingen waar je op kunt letten:

  • Stop met het drinken van vruchtensappen

Vruchtensap levert je wel een heleboel vitamines, maar ook een gevaarlijke hoeveelheid van onnodige suikers. Als je vruchtensappen schrapt van je winterdieet, scheelt je dat meteen veel calorieën. Je kunt beter vers fruit eten. Dat vult meer en je krijgt toch je vitamines binnen.

  • Eet een stevig ontbijt

Maak van je ontbijt de grootste maaltijd van je dag. Je voelt je dan niet alleen meer verzadigd gedurende de dag, maar hierdoor versnelt je metabolisme ook.

  • Drink meer koud water

Als je koud water drinkt, wordt je lichaam gedwongen om energie te verbruiken om dat water te verwarmen om verteerbaar te zijn. Die energie verbruikt calorieën.

  • Kijk uit voor de koolhydraten

Geraffineerde koolhydraten – de soort die je vindt in brood, deegwaren (macaroni, spaghetti) en de meeste in de oven gebakken producten – worden omgezet in snelle suikers als ze worden gegeten. Enkelvoudige suikers betekenen hoge bloedsuiker niveaus en van een hoog bloedsuiker niveau heb je meer last dan plezier als je werkt aan je conditie. In plaats daarvan kun je beter wilde rijst, linzen en bonen eten.

Zo kom je de winter door en heb je al een strandlichaam nog voordat de lente begint.

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language