Een buddy-fitness workout - hoe gaat dat?

Iedereen weet hoe belangrijk het is voor je gezondheid om te sporten en lichamelijk bezig te zijn, maar het blijft nog steeds een groot probleem voor de maatschappij om iedereen actief te krijgen. Er zijn heel veel mensen die sporten wel leuk vinden maar die niet vaak genoeg of lang genoeg bewegen. Ruim de helft van de 7,4 miljoen werkenden in Nederland houdt zich niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen

 

Om gezond te blijven moet je minstens 30 minuten per keer en vijf dagen per week aan beweging of aan sport doen. Als je af wilt vallen is dat 60 minuten per dag en dan elke dag van de week. Het is bewezen dat regelmatig bewegen de kans verkleint op aandoeningen zoals hart-en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, diabetes type II en obesitas. Waarom zijn er dan nog zoveel mensen die zich daar niet aan storen en niet voldoende lichaamsbeweging krijgen?

Daar komt nog bij dat veel mensen niet begrijpen dat je echt plezier kunt hebben in bewegen. Ze denken dat het saai en vervelend is en ze zijn niet gemotiveerd. Ik wil graag aan je uitleggen hoe je van gedachten kunt veranderen door te werken met een 'buddy-systeem', ook wel 'partner-systeem' genoemd.

Buddy of Partner Systeem

Het buddy-systeem spreekt voor zich. Je hebt een 'buddy', een partner, een vriend(in) die je motiveert en je helpt om elke dag wat aan beweging te doen. Het belangrijkste is dat je ELKAAR helpt. Je stelt samen een schema op en daar houd je je dan ook aan. Soms kan het werken met iemand van je familie, maar vaak is het beter om een vriend of kennis te vinden die je 'buddy' wil zijn. Het is moeilijker om daar 'nee' tegen te zeggen.

Behalve dat je elkaar helpt om gezonder te worden en misschien zelfs wel wat af te vallen, heb je ook nog het grote voordeel dat je gezellig samen bezig bent en er zelfs plezier in kunt hebben om samen te sporten.  

Buddy of Partner Systeem

Maak een fitness schema

Als je het lastig vindt om je aan een dagelijkse routine te houden dan is het buddy-systeem perfect voor jou. Je zoekt iemand in je omgeving of op je werk waar je van opaan kunt en die dezelfde plannen heeft als jij; om (weer) fit te worden, om gezond te worden of blijven en om weer plezier in je leven te hebben. Die endorfinen bestaan echt! 

Je stelt dan samen met je buddy een schema op waar je op ongeveer dezelfde tijd van de dag, de hele week, een activiteit plant die je allebei leuk vindt. Dat schept regelmaat en het helpt je om een routine op te bouwen waardoor beweging een vast onderdeel wordt in je leven.

Maak mijn fitness workout schema

Kies een vaste locatie

De volgende stap is om een locatie te bepalen voor je buddy-workout.  Dat kan zijn op de sportschool, buiten, in het park of zelfs thuis. Een vaste locatie helpt je om je vast te houden aan het schema en de routine. Hoe vaker je bijeen komt, hoe gemakkelijker het is om comfortabel te worden met je buddy-systeem. 

De plek die je kiest moet wel geschikt zijn om een workout te doen en je moet er geen afleidingen hebben zoals familie die je aandacht vragen of electronica – behalve muziek. Tenslotte moet de plek aangenaam zijn en veilig.

Dit zijn eenvoudige stappen om te volgen waardoor je er echt plezier in kunt gaan hebben om te gaan bewegen. Als je eenmaal een routine hebt opgebouwd is het ook veel gemakkelijker om je eraan te houden. Waar je het meeste baat bij hebt is het hebben van een buddy – een maatje – zodat jullie elkaar kunnen steunen en stimuleren om van de bank af te komen.


 

Kies je plek samen met je buddy

Gerelateerde tags :

Systeem Schema
...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language