Zo zorg je ervoor dat je altijd op je best danst

Te weinig uithoudingsvermogen kan zorgen voor nogal vervelende problemen. Na een dans kun je zo vermoeid en buiten adem zijn, dat je amper meer rechtop kunt staan. En weer lukten niet alle passen en bewegingen, hoe vaak je hem ook al geoefend hebt.

Of je nou ballroom, hiphop of ballet doet, bij alle dansen moet je beschikken over een goede conditie en veel uithoudingsvermogen. Het lukt je niet om op je best te dansen als je niet in topconditie bent.

Een gebrek aan uithoudingsvermogen, komt bij veel dansers voor. Ook bij professionele dansers. De 5 tips in dit artikel helpen je om helemaal dit te worden, zodat je ook de moeilijkste en veeleisende dansen kunt doen.

Eet goed

Dit lijkt vanzelfsprekend, iedereen weet wel dat je goed en gezond moet eten voor meer uithoudingsvermogen en voor een goede conditie. Maar wist jij dat wat jij eet, invloed heeft op je uithoudingsvermogen?

Gezond eten en vaker kleinere porties op een dag eten, helpt je om de hele dag om veel energie te houden. Ook is er voedsel dat helpt om je uithoudingsvermogen te vergroten. Probeer daarom het volgende voedsel in je eetpatroon op te nemen:

  • Havermout; dit bevat koolhydraten die ervoor zorgen dat het langzaam in je lichaam afbreekt, waardoor er steeds weer energie wordt afgegeven
  • Bonen; het ijzer en mineralen in de bonen zorgen ervoor dat er zuurstof naar je spieren gaat
  • Pindakaas; dit geeft je een energieboost, voor een optimaal resultaat combineer je dit met iets dat veel koolhydraten bevat
  • Bananen; deze kun je het beste een paar uur voor je gaat dansen, eten
  • Bladgroente; dit verteert langzaam en het helpt om je bloedsuikerwaardes te reguleren en je energie te behouden
  • Rode druiven; geeft je een boost door zijn rijkdom aan energie vermengd met resveratrol

Magere dierlijke proteïnen zoals vis en kip, kunnen je uithoudingsvermogen ook helpen vergroten, net als graansoorten en quinoa.

Drink veel water

Ook dit lijkt weer een open deur, maar veel water drinken helpt om vermoeidheid tegen te gaan. Spieren die onvoldoende water krijgen, werken minder goed.

Houdt daarom altijd een fles water binnen handbereik als je aan het oefenen bent of als je les krijgt. Vermijd het drinken van teveel cafeïne houdende en alcoholische dranken, die drogen je juist uit waardoor je uithoudingsvermogen afneemt.

Adem tijdens het dansen

Veel dansers vergeten gewoonweg te ademen tijdens het dansen. Of ze ademen wel, maar dan kleine hapjes lucht die ze in hun longen verwerken en niet via hun buik, wat beter is.

Je spieren hebben veel zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren, train er daarom op om met je buik in en uit te ademen als je danst.

Breek het in stukjes

Een ingewikkelde en veeleisende dans kun je vaak eenvoudiger leren door hem in stukjes te knippen. Leer eerst de afzonderlijke delen aan en na verloop van tijd kun je geleidelijk meer stukken achter elkaar dansen totdat je de hele dans kunt. Op deze manier groeit ook je uithoudingsvermogen mee.

Cross-train

Dansen is een sport, het is een anaerobic oefening en daarom zijn dansers vaak heel fit.

Maar wat betekent dat eigenlijk: anaerobic? Het houdt in dat het een oefening is die voor korte tijd veel energie vraagt. Het is het tegendeel van aerobic, wat sporten op lange termijn met minder intensiteit betekent.

Omdat dansers hun aerobic oefeningen tijdens de lessen krijgen, ontstaan er vaak problemen tijdens uitvoeringen die heel lang zijn, met ingewikkelde series danspassen en andere uitdagende routines. Als je in zo’n geval geen problemen met je conditie wilt krijgen, moet je topfit zijn. Daarvoor kun je gaan cross-trainen in een duursport, zoals zwemmen of hardlopen. Dat maakt je aerobic en anaerobic fit.

Buiten adem raken is heel gewoon, zeker als je een beginnende danser bent. Met een paar aanpassingen in je gewoontes, ontwikkel je een sterke conditie zodat je altijd topfit bent en altijd een goede prestatie kunt leveren.

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language