5 Tips om heelhuids van de squashbaan te komen

Squash is een van de fijnste recreatie sporten om te spelen of je nou een beginner bent of een taaie veteraan. Het is snel, opwindend en het geeft je een goede workout op elk niveau en op elke leeftijd.

Dat is allemaal goed en wel, maar geen enkele sport is het waard om bij de dokter terecht te komen na een vriendschappelijk partijtje. Om op de squash baan en op de been te blijven heb ik 5 tips voor je om blessures en verwondingen te voorkomen terwijl je squash speelt.

Draag je veiligheidsbril

Ziet dat er raar uit met zo'n brilletje? - Ja hoor! Maar zo'n veiligheids- of squashbril is absoluut noodzakelijk om ernstige oogblessures te voorkomen.

Squash wordt gespeeld op een gesloten baan met een harde rubberen bal die soms een snelheid kan bereiken van wel 150 km per uur. Het balletje hoeft maar even misgeslagen te worden of raar te stuiteren en dan doe je niet veel als het recht op je gezicht afkomt. In het gunstigste geval? De bal raakt je in je gezicht en je hebt een flinke bult. In het ergste geval? Je krijgt de bal recht op je oog(kas) en je wordt blind.

Het is maar goed dat je op de meeste squashbanen verplicht bent om oogbescherming te dragen. En al was je het niet verplicht dan is het toch een goed idee om dat brilletje wel op te zetten.

Koop goed schoeisel

In squash maak je veel snelle zijwaartste bewegingen, net zoals in tennis en basketbal. Door het snelle starten en abrupt stoppen wat je in het spel moet doen loop je veel kans op blessures aan je enkels, voeten en tenen.

Om minder kans te lopen op vervelende blaren of een verstuikte enkel is het een goed idee om te investeren in goede squash schoenen. De squash schoenen zijn er niet alleen voor om strepen op de squashbaan te voorkomen, maar ze helpen je voeten doordat er minder wrijving onstaat tijdens het spelen, vooral bij het afzetten en stoppen. Het scheelt nog veel meer als je ook goede dikke sportsokken draagt.

Als je geen goede squash schoenen kunt vinden, kijk dan naar basketbalschoenen die geen zwarte zolen hebben. (Vanwege die strepen op de banen). Het is wel niet hetzelfde, maar het is een goed alternatief omdat de speelstijl van deze twee sporten veel op elkaar lijkt.

Muur of Bal

Er komt een moment dat elke squashspeler onmiddellijk moet besluiten:

Muur of bal?

Tenzij je een betaalde professional bent, doe je er verstandig aan om altijd voor de muur te kiezen.

De muren van de squashbaan zijn verschrikkelijk hard. Ze zijn meestal van geverfde beton of hecht samengesteld materiaal. Als jij over de baan vliegt om de bal terug te slaan naar je tegenstander gebeurt het onherroeplijk een keer dat je in volle vaart tegen de muur aan smakt.

Zo'n botsing kan gemakkelijk resulteren in een gebroken sleutelbeen, een schouder uit de kom of zelfs een hersenschudding of nog erger. Op zo'n moment, zelfs in het vuur van het spel, is het toch beter om aan je gezondheid te denken in plaats van koste wat kost voor die bal te gaan.

Besef dat je niet elk punt kunt winnen. Laat het gaan en speel de muur in plaats van de bal.

Sporttape gebruiken

Herhaaldelijke wrijving van je squashracquet in je hand geeft al gauw blaren, vooral als je een zachte huid hebt en nog geen eelt op je handen hebt ontwikkeld. Zelfs als je door de pijn van de blaren bijt, heeft het toch invloed op hoe je het racquet vasthoudt en daardoor hoe je de bal raakt (of niet). 

Je doet er verstandig aan om wat sporttape aan te brengen op de plekken waar de meeste wrijving ontstaat, meestal tussen de duim en wijsvinger van je racquethand.

Als je nog maar net begint met spelen weet je pas na een paar partijtjes waar de blaarplekken zullen zijn, maar als je het eenmaal voelt zorg dan dat je ze meteen afplakt.

Opwarmen en een brace gebruiken

Zoals ik al eerder zei maak je in squash snelle, plotselinge bewegingen waarbij je vaak snel moet starten en abrupt stoppen. Hierdoor loop je veel gevaar op blessures in je onderlichaam zoals liesblessures, gescheurde banden en beschadigde pezen.

Voordat je op de baan stapt moet je opgewarmd zijn. Ga even 10 minuten fietsen of trek een paar sprintjes. Doe een paar push ups en sit ups. Dan pas ga je stretchen, als je spieren warm zijn en je bloed wat sneller stroomt.

Als je al problemen gehad hebt met je knieën of enkels, draag dan een brace. Die extra steun kan het verschil zijn tussen blij naar huis gaan na de wedstrijd of met een lang gezicht naar de ortopedist.

...
...

Gefeliciteerd! Je hebt iemand gevonden!

Jullie hebben allebei elkaars profiel bekeken en goedgekeurd. Je kan nu een gesprek beginnen.

Select language